fredag 3. juni 2011

Den tredje industrielle revolusjon: Informasjonsrevolusjonen

Utviklingen av bedriften de siste 30-40 årene har vært preget av det som ofte kalles den tredje industrielle revolusjon. Den har å gjøre med en omorganisering av bedriftene og framveksten av ny teknologi og ny virksomhet. Den er særlig knyttet til innføringen av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).

Denne utviklingen har påvirket bedriftene innad, så vel som forholdet mellom bedriftene. For eksempel har man fått en økt grad av spesialisering, oppsplitting i mindre enheter og mer bruk av underleverandører. Hierarkiet innad i bedriftene blitt flatere med mer kreative roller for arbeiderne. Utviklingen er i høy grad internasjonal, men spesielt USA og Japan har stått sentralt. I de senere har også Kina kommet sterkt på banen. Ny teknologi gjør at langt flere varer og tjenester kan produseres langt unna sluttbrukerne, og dermed bli flyttet omkring i verden. Dette kan også påvirke lokaliseringen av arbeidsplasser globalt.

Mange bedrifter har de senere år tatt i bruk internett for å markedsføre og distribuere sine produkter. På slutten av 1990-tallet så man imidlertid at også dataindustrien var sårbar, og kunne skape store svingninger i den økonomiske aktiviteten. Der hvor det hadde vært store verdistigninger og gevinster, fikk man nå sterke verdifall og omfattende grad av konkurser.
Utviklingen har vært drevet fram i et samspill mellom stat og bedrift og henger også sammen med en stadig sterkere konkurranse i markedene. Særlig i USA spilte militær satsning og teknologiutvikling knyttet til den kalde krigen en viktig stor rolle i starten.

I Japan har satsning på forbrukerelektronikk og bilproduksjon vært viktig. Fra at billigprodukter dominerte i starten, fikk man etter hvert nye måter å organisere på som også gikk sammen med dyktigere arbeidere. Dermed fikk man også høyere kvalitet på produktene. Innflytelsen fra japanske bedrifter var viktig. Utviklingen i Asia har også vært med på å gjøre det globale konkurransemiljøet tøffere, og dermed tvinge bedrifter i alle land til å gjennomføre omstillinger.

3 kommentarer:

  1. Supert med en sånns side som dette

    SvarSlett
  2. Hei, jeg har et spørsmål :)
    gjennom den 3. industrielle revolusjon fikk de ansatte i bedrifter stort sett mer kunnskap. Hvilken betydning fikk dette for ledelse og ledelsesteorier??

    SvarSlett
    Svar
    1. De kunne ikke lenger instrueres, men får heller være med å analysere og planlegge, sammen med ledelsen.

      Slett